ANALISIS HADITH MUKHTALIF: KAJIAN BERKAITAN HADITH WAKTU SOLAT JUMAAT SEBELUM ATAS SELEPAS ZAWAL
Disediakan oleh: Shahizad Bin Sulaiman
ISI KANDUNGAN
Pendahuluan
1. Pengertian Mukhtalif Hadith
2. Sejarah perkembangan Ilmu
Muktalif Hadith
2.1 Zaman Rasulullah saw
2.2 Zaman Sahabat
2.3 Zaman Tabiin
2.4 Zaman Pembukuan
2.4.1 Imam Syafie dan Kitab Ikhtilaf al-Hadith
2.4.2 Imam Ibn Qutaibah dan Kitab Ta’wil Mukhtalif al-Hadith
2.4.3 Imam at-Tahawi (w. 321H) dan Kitab Musykil al-Atsar
2.4.4
Kajian Semasa
3. Kaedah Menyelesaikan hadith
yang bertentangan
3.1 al-Jamuu
3.2 al-Naskh
3.3 al-Tarjih
3.4 al-Tawaqquf
4. Analisis Hadith Waktu Solat
Jumaat
Hadith 1 - Takhrij dan Status Hadith
Hadith 2 - Takhrij dan Status Hadith
5. Aplikasi kaedah menyelesaikan
pertentangan hadith waktu solat Jumaat
6. Kesimpulan
Bibliografi
PENDAHULUAN
Semasa Covid-19 merebak di seluruh dunia bermula Mac 2020
sehingga 2022 yang lalu, terdapat fatwa yang dikeluarkan berdasarkan kepada prinsip
tarakhkhus fi al-fatawa[1] antaranya adalah fatwa yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa
Fatwa Singapura berkaitan keharusan Solat Jumaat sebelum gelincir matahari[2].
Fatwa tersebut menarik perhatian ramai kerana ia berbeza dengan pandangan
Mazhab Shafie yang menjadi pegangan umum umat Islam di Nusantara di mana masuk waktu
Solat Jumaat adalah selepas gelincir matahari. Hakikatnya, perbezaan pandangan
berkaitan masuk waktu Solat Jumaat tersebut timbul disebabkan terdapat hadith yang
bertentangan antara satu sama lain.
Hadith bermaksud warisan daripada Rasulullah SAW dalam
bentuk ucapan, perbuatan, taqrir, sifat fizikal, akhlak atau sirah sama ada ia
sebelum Rasulullah SAW diutuskan sebagai Nabi atau selepasnya[3].
Hadith Rasulullah SAW merupakan wahyu daripada Allah[4].Oleh
itu, hadith diterima sebagai sumber kedua dalam penshariatan Islam yang bukan
sahaja berperanan menjelaskan hukum-hakam yang diasaskan Al-Quran malah turut
mengasaskan hukum-hakam yang tidak dijelaskan oleh Al-Quran[5].
Justeru adalah mustahil bahawa hadith Rasulullah saw bertentangan/
taarudh antara satu sama lain kecuali salah satu daripada hadith
tersebut adalah tidak tsabit. Malah salah satu daripada kaedah kritikan matan
hadith yang diaplikasi oleh Ulama’ ialah membandingkan sesuatu matan hadith
dengan matan hadith yang sahih[6].
Ulama’ sepakat bahawa hadith yang sahih tidak akan
bercanggah antara satu sama lain dan sekiranya ada yang kelihatan bercanggah
maka ia hanyalah percanggahan zahir sahaja dan bukan hakiki[7].
Bagi menyelesaikan percanggahan antara hadith, ulama’ telah menggunakan
beberapa kaedah iaitu al-Jam’u, at-Tarjih dan an-Naskh. Apabila
percanggahan tersebut tidak dapat diselesaikan maka ulama’ mengamalkan at-Tawaquf.
Perbezaan aplikasi kaedah tersebut dalam menyelesaikan percanggahan antara
hadith sahih berkaitan hukum-hakam memberikan implikasi kepada hukum fiqh yang
diistinbat.
Di dalam ilmu hadith, perbincangan ini merupakan
perbincangan berkaitan Mukhtalif al-Hadith. Ulama’ telah memberi perhatian
kepada bidang ini melalui penulisan mereka sejak zaman awal Islam lagi
antaranya al-Imam As-Syafie (m. 204H) melalui kitab beliau iaitu Ikhtilaf
al-Hadith, Imam Ibn Qutaibah (m. 276H) melalui karya beliau Ta’wil
Mukhtalif al-Hadith, al-Imam at-Tahawi (m. 321H) melalui karya beliau Syarh
Ma’ani al-Atsar dan Musykil al-Atsar dan al-Imam Ibn Furak (m. 406H)
melalui karya beliau Musykil al-Hadith. Pada masa kini, pelbagai kajian
di peringkat master dan PHD telah dihasilkan berkaitan dengan bidang Mukhtalif
al-Hadith.
Perbahasan ini akan membincangkan sejarah perkembangan
ilmu Mukhtalif Hadith, kaedah ulama’ dalam menyelesaikan pertentangan antara hadith
bertentangan, dan pengaplikasian kaedah tersebut dengan menganalisis dua hadith
hukum yang bertentangan berkaitan masuk waktu Solat Jumaat sebelum dan selepas zawal.
1. PENGERTIAN MUKHTALIF HADITH
Mukhtalif adalah Isim Fa’il (kata nama) daripada Ikhtalafa
bermaksud berlainan dan lawannya adalah bersepakat. Di dalam Al-Quran,
Allah s.w.t berfirman:
“…dan pohon-pohon tamar (kurma) dan
tanaman-tanaman yang berlainan (bentuk, rupa dan) rasanya; dan buah
zaiton dan delima, yang bersamaan (warnanya atau daunnya) dan tidak bersamaan (rasanya)…” (Surah
al-An’am
6:141)
Imam an-Nawawi (m. 676H) mendefinisikan Mukhtalif Hadith
sebagai dua hadith yang berlawanan antara satu sama lain dari segi makna secara
zahir maka ditaufiq atau ditarjihkan[8]. Ibn
Jamaah (m. 733H) pula menyatakan bahawa Mukhtalif Hadith ialah dua hadith yang
berlawanan pada makna zahir maka dijama’ atau ditarjihkan salah
satu daripadanya[9].
Ilmuwan hadith kontemporari, Dr. Muhammad Abu Laits al-Khayr al-Abadi
mendefinisikan Mukhtalif Hadith sebagai hadith maqbul yang bertentangan dengan
hadith seumpamanya secara zahir[10].
Menurut Dr. Fathuddin al-Bayanuni, kemungkinan al-Imam
al-Hakim (m. 405H) antara ulama’ terawal
menggunakan istilah Mukhtalif Hadith di dalam kitab-kitab Ulum Hadith.[11] Selain
daripada Mukhtalif Hadith, terdapat beberapa istilah lain yang digunakan oleh
ulama merujuk kepada bidang tersebut antaranya adalah Musykil Hadith. Terdapat
ulama’ membezakan istilah Mukhtalif Hadith dengan Musykil Hadith di mana
Musykil Hadith merangkumi Mukhtalif Hadith dan hadith-hadith yang maknanya tersembunyi
kerana sebab tertentu serta tidak dapat difahami kecuali dengan melakukan penelitian
semata-mata atau dengan dalil yang lain; dan hadith yang bertentangan dengan dalil
lain seperti Al-Quran, Ijma’ dan Qias[12]. Ini
bermaksud Musykil Hadith adalah umum manakala Mukhtalif Hadith lebih khusus.
Walau bagaimanapun Dr. Syaraf Qudah tidak bersetuju
dengan pandangan yang membezakan antara Mukhtalif al-Hadith dengan Musykil
al-Hadith kerana bagi beliau bahasa arab tidak membezakan antara dua makna
tersebut; dan ulama’ mutaqaddimin tidak memisahkan antara dua istilah berkenaan
samada secara teori atau praktikal.[13]
2. SEJARAH PERKEMBANGAN ILMU
MUKTALIF HADITH
Usaha untuk mengharmonikan hadith yang bertentangan dari
segi zahir telah bermula sejak hayat Rasulullah SAW lagi. Pada zaman Rasulullah
SAW, sahabat akan berijtihad untuk memahami hadith yang bertentangan tersebut dan
kemudiannya merujuk usaha mereka menyelesaikan pertentangan tersebut kepada
Rasulullah SAW dan ia akan disahkan oleh Rasulullah SAW. Kemudian para sahabat
mempraktikkannya sehinggalah ia berkembang dan dibukukan menjadi satu bidang
ilmu di dalam Ilmu Hadith. Berikut adalah contoh-contoh di mana hadith yang
bertentangan diselesaikan dari satu zaman ke zaman berikutnya menunjukkan
perkembangan ilmu Mukhtalif Hadith tersebut:
2.1.
Zaman Rasulullah
Para sahabat mempunyai pandangan berbeza dalam mengharmonikan
pertentangan antara hadith (Janganlah mana-mana di kalangan kamu mengerjakan
Solat Asar melainkan di perkampungan Bani Quraizah)[14] dan
hadith (Amalan yang paling disukai oleh Allah adalah solat di awal waktu)[15]. Memandangkan
mereka diutuskan ke perkampungan Bani Quraizah dan Rasulullah SAW tiada bersama
untuk mendapatkan penjelasan kepada maksud hadith-hadith tersebut maka dalam
mengharmonikan kedua-dua hadith sahih tersebut, terdapat dua pendekatan yang
diambil oleh sahabat iaitu:
a. Sebahagian sahabat
berpandangan bahawa hadith solat di awal waktu adalah umum manakala hadith
pertama adalah khusus maka mereka melewatkan solat asar sehingga sampai di
perkampungan Bani Quraizah.
b. Sebahagian sahabat yang lain
berpandangan bahawa hadith pertama bersifat muhtamil manakala arahan solat di
awal waktu adalah jelas. Oleh itu mereka memahami maksud Rasulullah SAW adalah menyuruh
mereka bersegera sampai ke perkampungan Bani Quraizah dan bukan mengarahkan
supaya melewatkan solat sehingga sampai ke tempat tujuan, justeru mereka solat
Asar di perjalanan apabila masuk waktu Asar.
Setelah pulang, para sahabat kemudiannya merujuk perkara
tersebut kepada Rasulullah SAW untuk mengesahkah kaedah yang digunakan oleh
mereka di mana Rasulullah SAW membenarkan kedua-dua pandangan berkenaan[16].
2.2. Zaman Sahabat
Selepas kewafatan Rasulullah SAW, para Sahabat akan berpegang
kepada Sahabat yang lebih faqih dalam sesuatu bidang berkaitan untuk memahami
hadith yang bertentangan. Antara contoh yang berlaku ialah hadith di mana A’isyah
RA (m. 57H) dan Ummu Salamah RA meriwayatkan bahawa (Rasulullah SAW bangun
pada suatu pagi dalam keadaan berjunub kerana bersetubuh dan bukan bermimpi, kemudian
baginda berpuasa Ramadhan)[17] bertentangan
dengan hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah SAW
bersabda (Barangsiapa mendapat pagi Ramadhan dalam keadaan berjubub maka
janganlah dia berpuasa)[18]. Apabila
Abu Hurairah RA diberitahu tentang hadith yang diriwayatkan oleh isteri
Rasulullah SAW tersebut maka beliau mentarjihkan riwayat tersebut kerana isteri
Rasulullah SAW lebih mengetahui tentang bab berkenaan.[19]
2.3. Zaman Tabiin
Ketika Imam al-Auzaie (m. 157H) bertemu dengan Imam Abu
Hanifah (m. 150H) di Mekah, kedua mereka membandingkan pertentangan antara dua
hadith berkaitan mengangkat tangan di dalam solat di mana al-Auzaie
meriwayatkan bahawa (Rasulullah saw mengangkat kedua tangan baginda ketika
pembukaan solat, apabila hendak rukuk dan ketika bangkit dari rukuk)[20]
manakala Imam Abu Hanifah meriwayatkan bahawa (Sesungguhnya Rasulullah saw
tidak mengangkat kedua tangannya kecuali ketika pembukaan solat kemudian
baginda tidak mengulanginya lagi)[21]. Imam
al-Auzai mentarjihkan hadith pertama kerana ketinggian sanad manakala Imam Abu
Hanifah mentarjihkan hadith kedua kerana kafaqihan perawi hadith tersebut berbanding
perawi hadith pertama.[22]
2.4. Zaman Pembukuan
Walaupun ilmu Mukhtalif Hadith telah dipraktikkan sejak
zaman Rasulullah SAW, namun ia tidak dibukukan sehingga Imam as-Syafie (m.
204H) menghasilkan Kitab Ikhtilaf al-Hadith. Terdapat pelbagai faktor
yang mendorong Ulama’ membukukan ilmu Mukhtalaf Hadith ini antaranya adalah
kerana ingin mengkritik pendekatan sesetengah pihak dalam menyelesaikan
pertentangan yang berlaku antara hadith, perpecahan di kalangan umat Islam
kerana memahami hadith yang bertentangan dengan cara yang salah dan kebimbangan
bahawa ilmu Mukhtalif Hadith ini tidak dikuasai oleh ramai orang[23].
Berikut adalah latarbelakang ringkas beberapa penulis awal kitab berkaitan
Mukhtalif Hadith dan karya yang mereka hasilkan:
2.4.1. Imam as-Syafie (m.204H) dan
Kitab Ikhtilaf Hadith
Imam as-Syafie adalah Muhammad Bin Idris Bin al-Abbas Bin
Usman Bin Syafi’i dilahirkan di Ghazzah, Palestin, pada hari kematian al-Imam
Abu Hanifah pada tahun 150H. Pandangan beliau dalam Fiqh menjadi asas kepada
perkembangan Mazhab Syafie yang merupakan salah satu daripada empat mazhab
utama yang ada sekarang. Antara guru beliau ialah Imam Malik (m. 179H), Sufyan Bin Uyainah (m. 198H) dan Muhammad Bin Hassan
As-Syaibani (m. 189H). Manakala antara anak murid beliau ialah Al-Humaidi (m. 219H),
Ahmad Bin Hanbal (m. 241H) dan Abu Yaa’qub Yusuf Al-Buwaiti (m. 231H). Ali Al-Madini (m. 234H) menasihatkan orang
ramai agar berpegang dengan kitab-kitab karangan Imam As-Syafie . Imam Ahmad
Bin Hanbal, yang merupakan salah seorang anak murid Imam As-Syafie, pula memuji
beliau dengan mengatakan bahawa seseorang ahli hadith tidak pernah kenyang
dengan kitab-kitab karangan Imam as-Syafie. Imam As-Syafie mengarang sekitar
140 buah kitab antaranya ialah al-Umm, Musnad As-Syafie, Ahkam
al-Quran dan Ikhtilaf Hadith. Imam As-Syafie menyatakan bahawa
antara faktor yang mendorong beliau mengarang Kitab Ikhtilaf Hadith adalah
kerana beliau dapati bahawa ulama’pada zaman tersebut melakukan kesilapan dalam
mengharmonikan hadith bertentangan apabila menamakan ia sebagai nasakh
walaupun hadith-hadith tersebut melibatkan Am dan Khas, Mutlak
dan Muqayyad dan lain-lain lagi. Imam Nawawi (m. 676) mengatakan bahawa
Imam as-Syafie tidak berhasrat mengumpulkan semua hadith yang bertentangan di
dalam kitab ini sebaliknya sekadar menarik perhatian kepada beberapa hadith dan
menunjukkan pendekatan beliau[24].
Imam As-syafie meninggal dunia pada
tahun 204H.[25]
2.4.2. Imam Ibn Qutaibah (m.276H) dan
Kitab Ta’wil Mukhtalif al-Hadith
Imam Ibn Qutaibah adalah Abu Muhammad Abdullah Bin Muslim
al-Katib ad-Dinawariyy dilahirkan di Mustahal dalam bulan Rejab 213H. Antara
guru beliau ialah Ibn Rahawayh (m. 238H), Muhammad Bin Ziyad az-Ziyadi (m.
250H) dan Abu Hatim As-Sajistani (m 248 – 255H). Manakala antara anak murid
beliau ialah anak beliau sendiri Ahmad Bin Abdullah, Ubaidullah Bin Abd
ar-Rahman As-Sukkari dan Ubaidullah Bin Bukair At-Tamimi. Di dalam Kitab
al-Tahdis fi Manaqib Ahl al-Hadith dinyatakan bahawa beliau mengarang lebih
kurang 300 kitab di mana Ibnu Nadim di dalam al-Fihrasat menyenaraikan 33
kitab. Antara karangan beliau tersebut ialah Ta’wil Mukhtalif Hadith, Gharib
Hadith dan Musykil al-Quran. Di dalam muqaddimah kepada kitab Ta’wil Mukhtalif
al-Hadith, beliau menyatakan sebab penulisan kitab tersebut adalah kerana anak
muridnya yang menulis kepadanya memberitahu tentang kecaman Ahli Kalam terhadap
Ahli Hadith dengan dakwaan mereka meriwayatkan hadith yang bertentangan dan
dusta sehingga menyebabkan berpuak-puak, terputus ikatan perhubungan, orang
Islam bermusuhan serta berlaku takfir dan setiap kumpulan mempergunakan
hadith yang menyokong mazhab masing-masing. Maka bagi memenuhi harapan anak
murid beliau supaya menyambung perbahasan Hadith Mukhtalif yang disentuh secara
ringkas di dalam kitab Gharib Hadith beliau, maka kitab Ta’wil Mukhtalif
al-Hadith dihasilkan. Sebagai seorang ahli bahasa yang terkenal, Imam Ibn
Qutaibah menggunakan bahasa untuk menyelesaikan pertentangan antara hadith dan
kurang menumpukan kepada mentarjih dari segi kesahihan dan kedhaifan hadith
yang dibincangkan[26].
Ibn Qutaibah meninggal dunia pada tahun 276H.[27]
2.4.3. Al-Imam at-Tahawi (m. 321H)
dan Kitab Musykil al-Atsar
Beliau ialah Abu Ja’far Ahmad Bin Muhammad Bin Salamah.
Dilahirkan pada tahun 239H di Taha, Mesir. Beliau menguasai bidang Hadith dan
juga Fiqh. Antara guru beliau ialah bapa saudaranya sendiri yang merupakan anak
murid kepada Imam as-Syafi’i iaitu Abu Ibrahim al-Muzani (m. 264H), Abu Ja’far
Bin Abi Imran dan Abu Khazim. Antara anak murid beliau ialah Yusuf bin Qasim
al-Mayanajiy, Abu Qasim al-Tabrani dan Muhammad Bin Bakar al-Matruh. Pada
awalnya beliau bermazhab Syafie tetapi kemudiannya bertukar ke mazhab Hanafi
setelah belajar dengan Abu Ja’far Bin Abi Imran dan Abu Khazim. Beliau banyak
mengumpulkan hadith dan menulis. Hasil penulisan beliau antaranya adalah Iktilaf
al-Ulama’, al-Syurut, Ahkam al-Quran dan Ma’ani al-Atsar. Beliau menyatakan bahawa sebab beliau
mengarang Musykil al-Atsar adalah kerana beliau dapati bahawa
hadith-hadith maqbul telah dikumpulkan oleh ahli Hadith sebelum beliau tetapi
beliau dapati bahawa terdapat antara hadith tersebut kemusykilan yang mana
ramai tidak menguasai ilmu tentangnya maka beliau berhasrat mengarang kitab
bagi menyelesaikan kemusykilan tersebut dan mengeluarkan hukum-hakam daripada
hadith tersebut. Menurut Syeikh Hatim Al-Auni, nama yang sahih bagi kitab
tersebut adalah ‘Bayan Musykil Ahadith Rasul Allah (sallahu ‘alayhi wa
sallam) wa Istikhraj ma fiha min al-Ahkam wa Nafy al-Tadad anha’.[28] Beliau
meninggal pada tahun 321H.[29]
2.4.4. Kajian Semasa
Pada masa kini, banyak kajian-kajian berkaitan Mukhtalif
Hadith telah dijalankan oleh pengkaji hadith semasa memperluaskan lagi
perbincangan berkaitan Mukhtalif al-Hadith. Kajian tersebut merangkumi
perbahasan berkaitan metodologi ulama’ dalam menyelesaikan Mukhtalif Hadith
seperti Manhaj al-Imam Ibn Mulaqqin fi Daf’i al-Ta’arudh Baina al-Nusus min
khilal kitabihi al-Taudih li Syarhi al-Jami’ al-Sahih (2016) oleh Ibrahim
Bin Fathi, Manhaj al-Tufi fi Ta’wil Mukhtalif al-Hadith wa Musykilihi min
khilal kitabihi Mukhtasar al-Tirmizi - Kitab al-At’immah wa al-Asyribah
(anamuzajan) (2022) oleh Jihad Bin Abdullah, dan Metodologi Abū Al-‘Abbās Al-Qurṭubī Dalam
Menangani Musykil Al-Hadis Di Dalam Kitab Al-Mufhim Li-Ma Asykal Min Talkhis
Kitab Muslim: Tumpuan Terhadap Hadis Terpilih Bermula Bab Al-Iman Sehingga Bab
Al-Janazah (2021) oleh Muhammad Sobri Faisal dan Atiqullah Abdullah; penyelesaian hadith yang bertentangan dalam bidang
tertentu seperti Mukhtalif al-Hadith wa Atsaruhu fi Ikhtilaf al-Fuqaha’
Dirasah tatbiqiyyah fi Had al-Sariqah (2014) oleh Amin Abdul Qadir, Analisis
Hadith Mukhtalif: Hadith Telaga Buda’ah dan Hadith Dua Kolah (2015) oleh Nik
Mohd Nabil Bin Ibrahim dan lain-lain, dan Resolving The Contradictory Hadith
on Cupping (2022) oleh Rina Susanti Abiden Bahren; penulisan berkaitan ilmu
Mukhtalif hadith secara umum seperti Musykil
al-Hadith Dirasah Ta’siliyyah Mua’siroh (2012) oleh Dr. Fath al-Din al-Bayanuni, Mukhtalif
Hadith wa masalik al-Jam’u Inda al-Ulama’ oleh Hassan Abd al-Rahman Abd
al-Hafiz Usman dan Ilmu Mukhtalaf Hadith: Usuluhu wa Qawa’iduhu oleh Dr. Syaraf Qudah.
3. KAEDAH PENGHARMONIAN
MUKHTALIF HADITH
Sebelum menyelesaikan pertentangan yang berlaku antara
hadith, beberapa perkara perlu ditentukan terlebih dahulu seperti status
kesabitan hadith-hadith tersebut samada ianya adalah qati’yyah seperti hadith
Mutawatir atau dzanniyah seperti Hadith Ahad atau status hadith tersebut samada
sahih atau daif; kedua status dilalah pertentangan hadith-hadith tersebut
samada ianya secara hakikat secara qat’i atau zahir secara zanni; ketiga kemungkinan
berlaku an-Naskh dan sejauhmana kekuatan dalil ianya berlaku; serta keempat darjat
kesabitan dan petanda-petanda untuk pentarjihan antara hadith yang bertentangan
tersebut.[30]
Jumhur ulama’ sepakat dalam menerimapakai 4 kaedah
menyelesaikan hadith yang bertentangan antara satu sama lain mengikut turutan
seperti berikut:
i.
Al-Jamu’, jika tidak dapat;
ii.
An-Naskh sekiranya diketahui yang
terdahulu dan yang terkemudian daripada hadith tersebut, jika tidak dapat;
iii.
At-Tarjih, maka salah satu daripada hadith
tersebut rajih dan diamalkan manakala yang satu lagi adalah marjuh dan
tertolak, jika tidak dapat;
iv.
At-Tawaqquf. Kaedah ini dipakai kerana keperluan apabila ketiga-tiga kaedah di atas
tidak dapat menyelesaikan pertentangan tersebut.
Walaubagaimanapun, tertib kaedah tersebut tidak mutlak
sebaliknya an-Naskh kadangkala didahulukan ke atas al-Jam’u
terutama apabila hukum nasakh tersebut dinyatakan di dalam nas secara dilalah
qat’i seperti hadith larangan menziarahi kubur[31].
Sesetengah ulama’ membezakan pendekatan
Mazhab Hanafi dengan Jumhur dengan mendakwa bahawa Mazhab Hanafi
mendahulukan kaedah an-Naskh berbanding al-Jam’u[32], walau
bagaimanapun Dr. Syarif Hatim Al-Auni mengkritik pandangan tersebut serta
mendakwa ia salahfahan terhadap kalam Ashab al-Hanafi.[33]
3.1.
Kaedah 1: al-Jam’u
Al-Jam’u bermaksud himpun. Kaedah ini dilakukan dengan menafsirkan
lafaz agar tiada pertentangan antara dilalah lafaz suatu hadith dengan lafaz
hadith yang lain. Terdapat beberapa syarat untuk memastikan bahawa kaedah
al-jam’u tersebut tidak melampau (takalluf) iaitu:
1. Selari dengan dalil-dalil
wahyu dan tidak membatalkannya
2. Selari dengan logik akal dan
bukan sesuatu yang mustahil
3. Berdasarkan kepada kaedah
bahasa arab.[34]
Berpandukan kepada syarat yang ditetapkan di atas, terdapat
pelbagai jalan al-Jam’u yang digunakan oleh ulama’ dalam menyelesaikan
pertentangan antara hadith antaranya adalah seperti berikut:
1. Al-Jam’u dengan mentakhsiskan
yang umum. Contohnya keumuman perintah supaya memerangi kaum Musyrikin ketika
jihad ditakhsiskan dengan hadith pengecualian bagi kanak-kanak dan wanita
Musyrikin.
2. Al-Jam’u dengan mentaqyidkan
yang mutlak. Contoh seperti kemutlakan perintah memotong tangan pencuri diikat
dengan hadith yang mensyaratkan nilai barang yang dicuri.
3. Al-Jam’u dengan memahami
al-Tahrim sebagai Makruh. Contohnya pertentangan antara hadith larangan berwudhu’
dengan air lebihan taharah isteri dan hadith Rasulullah SAW mandi wajib
daripada air lebihan Maimunah RA yang difahami bahawa larangan tersebut
bukanlah bermaksud haram sebaliknya makruh sahaja.
4. Al-Jam’u dengan memahami pertentangan
tersebut sebagai pilihan atau kepelbagaian. Contohnya seperti riwayat
berkenaaan bacaan doa iftitah yang pelbagai.
5. Al-Jam’u dengan memahami
al-Majaz berdasarkan kepada al-Haqiqah.
6. Al-Jam’u dengan memahami yang
samar berdasarkan kepada yang jelas.[35]
3.2. Kaedah 2: an-Naskh
Al-Naskh ialah pembatalan sesuatu hadith samada
disebabkan oleh pernyataan yang jelas dalam nas atau atsar Sahabat (al-Naskh
al-Sorih) atau kerana diketahui antara hadith yang bertentangan tersebut
mana yang dahulu dan terkemudian (al-Naskh ghair al-Sorih). Contoh bagi al-Naskh ghairu al-Sorih
adalah pertentangan antara hadith berbekam membatalkan puasa dan hadith Nabi
berbekam semasa berpuasa.
Syarat bagi menggunakan kaedah ini dalam menyelesaikan
pertentangan antara hadith adalah:
1. Kedua-dua hadith mestilah
mempunyai status yang sama dari segi kesahihannya.
2. Terdapat dalil yang jelas
samaada daripada ucapan Rasulullah atau sahabat yang menyatakan bahawa hadith
tersebut telah mansukh.
3. Sekiranya tiada dalil yang
jelas dan hadith tersebut tidak boleh ditaufiq maka boleh diketahui antara
hadith tersebut yang mana dahulu (mutaqaddam) dan yang mana kemudian
(mutaakhir). Hadith yang terkemudian akan menjadi al-Nasikh manakala hadith
yang terdahulu akan menjadi al-Mansukh.
3.3. Kaedah 3: at-Tarjih
Al-Tarjih ialah menerima sesuatu hadith dan menolak
hadith yang bertentangan dengannya kerana berpuashati bahawa terdapat kesilapan
pada hadith tersebut. Syarat untuk menggunakan kaedah tarjih ialah:
1. Hadith tersebut tidak boleh
dijama’ atau taufiq.
2. Kedua-dua dalil yang
bertentangan adalah bersifat Dzanni.
3. Kedua-dua dalil adalah sama
dari segi status penghujahan.
4. Dalil Murajjih adalah lebih
kuat.[36]
Terdapat beberapa cara at-Tarjih, Imam Suyuti
menyenaraikan tujuh cara at-Tarjih manakala Dr. Syaraf Qudah meringkaskan
kepada tiga cara at-Tarjih seperti berikut:
1. at-Tarjih dengan Sanad,
seperti keadaan perawi hadith dari segi keadilan dan hafalan, bilangan perawi,
kesambungan sanad dan cara tahammul.
2. at-Tarjih dengan Matan, seperti mendahulukan
hadith ucapan berbanding perbuatan, mendahulukan qat’i dilalah berbanding dzanni
dilalah, mantuq dan mafhum dan lain-lain.
3. at-Tarjih dengan faktor
luaran seperti mengutamakan yang selari dengan al-Quran, Qias atau amalan Ahl
Madinah.[37]
3.4. Kaedah 4: At-Tawaqquf
Tawaqquf berlaku apabila hadith yang bertentangan
tersebut tidak dapat diselesaikan. Namun at-Tawaqquf tidak boleh diaplikasi
sekiranya hadith yang bertentangan tersebut merupakan hadith hukum yang
memerlukan pengamalan Mukallaf. Contoh aplikasi at-Tawaqquf adalah berkaitan
hadith yang menyatakan bapa Rasulullah SAW di neraka bertentangan dengan ayat
al-Quran bahawa ahli Fathrah tidak akan di azab.[38]
![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
|||||

4. ANALISIS TERHADAP HADITH
MASUK WAKTU SOLAT JUMAAT
Hadith 1
حَدَّثَنَا
سُرَيْجُ بْنُ النُّعْمَانِ قَالَ حَدَّثَنَا فُلَيْحُ بْنُ سُلَيْمَانَ عَنْ
عُثْمَانَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عُثْمَانَ التَّيْمِيِّ عَنْ أَنَسِ بْنِ
مَالِكٍ رضي الله عنه:أن النبي
صلى الله عليه وسلم كَانَ يُصَلِّي الْجُمُعَةَ حِينَ تَمِيلُ الشمس
Menceritakan kepada kami Suraih Bin Nu’man katanya
menceritakan kepada kami Fulaih Bin Sulaiman daripada Usman al-Taimiy daripada Anas
Bin Malik RA meriwayatkan bahawa Nabi SAW melaksanakan solat Jumaat ketika
matahari sudah tergelincir.[39]
Takhrij dan Status Hadith
Hadith yang diriwayatkan oleh Anas Bin
Malik RA dan dikeluarkan oleh al-Bukhari
ini turut terdapat di dalam Sunan al-Tirmizi[40]
serta dengan tambahan [وَكَانَ إِذَا خَرَجَ إِلَى مَكَّةَ
صَلَّى الظُّهْرَ بِالشَّجَرَةِ سَجْدَتَيْنِ] di
dalam Musnad al-Bazzar[41]
dan Musnad Ahmad[42].
Hadith yang sama dengan beberapa
perbezaan turut diriwayatkan oleh Abu Daud[43]
daripada jalan Zaid Bin al-Hubbab daripada Fulaih Bin Sulaiman; dan Abu Ya’la[44]
melalui jalan Yunus Bin Muhammad daripada Fulaih.
Suraih ialah Ibn al-Nu'man ibn Marwan
al-Jawhari al-Lu'luwi Abu al-Hussein, dan panggilan beliau ialah Abu al-Hassan
al-Baghdadi. Beliau berasal dari Khurasan dan salah seorang guru utama
al-Bukhari. Ibn Ma'in, al-Ijli, Ibn Sa'd, al-Nasa'i, dan al-Daraqutni mengatakan
beliau tsiqah. Abu Dawud berkata: Tsiqah tetapi sering tersilap dalam meriwayatkan
hadis.[45]
Fulaih Bin Sulaiman al-Khuza’i al-Aslami, kuniyahnya Abu
Yahya. Beliau merupakan penduduk Madinah. Beliau meriwayatkan daripada az-Zuhri
dan penduduk Madinah lain (Madaniyyin). Ibn Mubarak dan Ibn Wahab meriwayatkan
hadith daripada beliau. Beliau wafat pada 168H. Ibn Hibban menyenaraikan beliau
sebagai perawi Tsiqat.[46]
Ibn Mai’n mengatakan beliau daif dan hadith yang diriwayatkan olehnya tidak
dijadikan hujjah. Selepas membawakan kata-kata Ibn Mai’n tersebut, al-Jurjani
menyebutkan di sisi beliau dia tiada apa-apa.[47]
Hadith ini dibawakan oleh al-Bukhari
sebagai hadith usul di bawah bab ‘Waktu Jumaat apabila gelincir matahari’.
Uthman bin Abdul Rahman bin Uthman bin Abdullah Al-Taymi. Ibnu
Hibban menyebutnya dalam “Al-Tsiqat” dan Abu Hatim berkata: Dia seorang yang
amanah. Abu Dawud dan Al-Tirmizi meriwayatkan hadith berkaitan solat dari jalan
beliau, dan Al-Tirmidhi berkata hadith tersebut Hassan Sahih.[48]
Hadith 2
وحَدَّثَنَا
عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ بْنِ قَعْنَبٍ ويحيى وعلي بن حجر. (قال يحيى أخبرنا.
وقال الْأخَرَانِ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ أَبِي حَازِمٍ) عَنْ أَبِيهِ
عَنْ سَهْلٍ قَالَ: مَا كُنَّا نَقِيلُ وَلَا نَتَغَدَّى إِلَّا بَعْدَ الْجُمُعَةِ.
(زَادَ ابْنُ حُجْرٍ) فِي عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم
Menceritakan kepada kami Abdullah Bin Maslamah Bin
Qa’nabin, Yahya dan Ali bin Hujr (Yahya berkata menkhabarkan kepada kami
manakala dua lagi berkata menceritakan kepada kami Abdul Aziz Bin Abi Hazim) daripada
ayahnya daripada Sahl katanya: Kami tidak tidur sekejap pada waktu tengah hari
(qailulah) dan tidak makan tengahhari melainkan selepas Solat Jumaat.
Takhrij dan Status Hadith
Hadith ini diriwayatkan oleh Imam Muslim dan turut
diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari di bawah ‘Bab Firman Allah SWT [Apabila telah
selesai kamu mengerjakan Solat maka bertebaranlah di muka bumi]’[49],
Ibn Majah, Mu’jam al-Kabir dan Sunan ad-Daruqutni[50]
semuanya daripada sahabat Sahl Bin Saad RA.
Sahl Bin Saad Bin Malik al-Ansari al-Sa’idi merupakan antara sahabat yang masyhur. Ibn
Hibban mengatakan bahawa nama asal beliau ialah Hazanan yang bermaksud
kesedihan, maka Rasulullah SAW menukarkan namanya kepada Sahl yang membawa erti
kemudahan. Ketika Rasulullah SAW wafat beliau berusia 15 tahun. Az-Zuhri
mengatakan bahawa beliau adalah sahabat yang terakhir meninggal di Madinah pada
tahun 91H[51].
Abd al-Aziz bin Abi Hazim Salamah Bin Dinar al-Muharibi. Ahmad berkata: Dia tidak
dikenali meriwayatkan hadith kecuali daripada kitab bapanya. Ibn Ma'in berkata:
Dia boleh dipercayai dan tidak ada yang salah dengannya. Abu Zar’ah berkata:
Abdul Aziz lebih faqih daripada Al-Darawardi dan mempunyai hadis yang lebih
luas daripadanya.[52] Al-Nasa’i
berkata: Dia amanah, dan dia pernah berkata bahawa tidak ada kemudaratan
padanya. Malik berkata: Tidak akan ditimpa siksaan suatu kaum di antaranya ada
Ibn Abi Hazim. Al-I’jli dan Ibn Numayr berkata: Dia boleh dipercayai, dan
kumpulan itu menjadikan dia sebagai bukti. Beliau meriwayatkan dari ayahnya,
Suhail bin Abi Saleh, Hisyam bin Urwa, Kathir bin Zaid bin Aslam dan lain-lain.
Ibn Mahdi, Ibn Wahb, Al-Qanabi, Saeed bin Abi Maryam, Al-Hamidi, Qutaybah bin
Saeed dan lain-lain meriwayatkan daripadanya. Beliau meninggal dunia pada tahun
184H ketika sedang sujud, dan beliau berumur 82 tahun.[53]
Abu Hazim Salamah bin Dinar Al-Araj Al-Athwar Al-Tammar. Abu Hatim, Al-I’jli
dan Al-Nasa’i berkata: Amanah. Ibn Khuzaimah berkata: Dia seorang yang amanah,
tidak ada seorang pun seperti dia pada zamannya. Ibn Saad berkata: Dia pernah
berhukum di masjid Madinah, dan dia amanah dan mempunyai banyak hadis. Ibn
Hibban menyebutnya dalam “Al-Thiqat” dan berkata: Dia adalah hakim penduduk
Madinah. Anaknya berkata kepada Yahya bin Saleh: Sesiapa yang memberitahu kamu
bahawa ayahku mendengar daripada salah seorang sahabat selain Sahl bin Saad
telah berdusta. Beliau meninggal pada masa Khalifah Abu Jaafar selepas tahun
144H.
5.
APLIKASI KAEDAH MENYELESAIKAN PERTENTANGAN HADITH WAKTU
SOLAT JUMAAT
i.
Penentuan status hadith
Kedua-dua hadith yang diriwayatkan tersebut adalah hadith
sahih yang terdapat dalam Sahih Bukhari dan
Muslim, justeru mempunyai kekuatan penghujahan yang sama.
ii.
Penentuan status dilalah hadith
Hadith pertama secara jelas menyatakan bahawa Rasulullah
SAW mengerjakan Solat Jumaat selepas gelincir matahari iaitu sebagaimana waktu
solat zohor. Manakala hadith kedua pula memberikan gambaran bahawa para sahabat
pada zaman Rasulullah SAW makan tengahhari atau mengambil qailulah selepas mengerjakan
solat Jumaat. Dari sudut bahasa, qailulah bermaksud istirahah di waktu
pertengahan hari walaupun tidak beserta tidur[54].
Manakala makan tengahhari di panggil al-Ghada’ kerana merujuk kepada makanan
yang diambil pada waktu dhuha[55]
iaitu waktu hampir pertengahan hari.
Oleh itu, sekiranya solat Jumaat dikerjakan oleh Rasulullah SAW sebelum
qailulah dan makan tengahhari bermakna
solat Jumaat dikerjakan sebelum pertengahan hari. Berdasarkan keterangan
berkenaan daripada kedua-dua hadith tersebut, dilihat berlaku pertentangan dari
segi menentukan masuk waktu solat Jumaat samada selepas atau sebelum zawal (gelincir
matahari).
iii.
Kewujudan dalil berlakunya an-Naskh
Tidak terdapat dalil jelas yang menunjukkan berlakunya naskh
salah satu daripada hadith tersebut. Maka keutamaan akan diberikan kepada
mengharmonikan kedua-dua hadith tersebut berbanding mentarjihkan salah satu
daripadanya.
iv.
Kaedah mengharmonikan hadith
Dalam mengharmonikan kedua hadith tentang masuk waktu
solat Jumaat tersebut, ulama’ terbahagi kepada dua kelompok seperti berikut:
a) Al-Jam’u dengan memahami yang
samar berdasarkan kepada yang jelas
Qadi Iyad menyatakan bahawa tidak ada satu pun riwayat
yang sahih daripada para sahabat yang menyatakan solat Jumaat dikerjakan
sebelum gelincir matahari secara sorih (jelas) kecuali yang tidak jelas
dan jumhur menyifatkan hadith-hadith yang tidak jelas tersebut bermaksud gambaran
mubalaghah (keterlaluan) dari segi menyegerakan solat Jumaat dan para
sahabat selalu melambatkan makan tengah hari dan qailulah pada hari tersebut sehingga
selesai solat Jumaat untuk bersegera ke masjid pada hari Jumaat. Jumhur
berpendapat bahawa istilah ghada’ dan qailulah masih digunakan kerana ia adalah
nama asal yang dilewatkan pelaksanaan seumpama makan sahur juga dipanggil
ghada’ (makan tengahhari) kerana ia mengantikan makan tengahhari pada bulan
Ramadhan walaupun diawalkan waktunya[56]. Jumhur
ulama’ dari kalangan Hanafiyyah, Malikiyyah dan Syafiiyyah mengambil pendekatan pertama ini dan mereka bersepakat
bahawa waktu solat Jumaat ialah ketika masuk waktu Solat Zohor dan tidak sah
dikerjakan Solat Jumaat sebelum masuk waktu zohor. Malah sekiranya khutbah
Jumaat dimulakan sebelum masuk waktu zohor maka tidak sah solat Jumaat tersebut
walaupun solat dikerjakan selepas masuk waktu zohor. Mereka berdalilkan hadith
pertama di atas dan disokong dengan beberapa hadith lain yang secara zahir menyatakan
bahawa solat Jumaat dikerjakan selepas gelincir matahari. Ibn Jauzi membawakan
di dalam Kitab al-Tahqiq tiga hadith sokongan bagi setiap golongan termasuk
hadith yang dibincangkan.[57]
b) Al-Jam’u dengan memahami
pertentangan tersebut sebagai pilihan atau kepelbagaian.
Golongan kedua pula menggunakan pendekatan al-Jam’u
tetapi memahami kedua-dua hadith tersebut merupakan keluasan waktu menunaikan
solat Jumaat. Ibn Rejab menukilkan di dalam Fathul Bari persoalan Soleh Bin
Ahmad kepada ayahnya, Imam Ahmad, tentang waktu solat Jumaat. Imam Ahmad
menjawab ‘apabila matahari gelincir’. Di waktu lain Soleh Bin Ahmad menukilkan
jawapan Imam Ahmad ‘sekiranya dia melaksanakannya sebelum gelincir matahari,
aku tidak menyalahkannya, tetapi selepas gelincir tiada keraguan padanya’.
Pendekatan ini diambil oleh ulama’ Hanabilah, Mujahid dan Ishak Bin Rahawaih.
Mereka berpandangan bahawa masuk waktu Jumaat ialah sebelum gelincir matahari ketika
masuk waktu Solat Hari Raya[58].
6.
KESIMPULAN
Berdasarkan kepada perbincangan berkaitan riwayat hadith
mengenai waktu Soalat Jumaat, didapati bahawa percanggahan antara hadith sahih
mengenai waktu solat Jumaat yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim hanya
berlaku secara zahir dan bukan haqiqi. Salah satu daripada hadith tersebut
membawa maksud yang sorih (jelas) bahawa waktu solat Jumaat adalah selepas zawal
atau gelincir matahari manakala satu lagi hadith adalah muhtamil (membawa
kemungkinan) bahawa waktu solat Jumaat sebelum gelincir matahari. Tiada satu
pun hadith sahih yang menyatakan secara jelas bahawa waktu solat Jumaat adalah
sebelum zawal kecuali atsar yang dhaif. Dalam menyelesaikan percanggahan secara
zahir tersebut, ulama’ bersepakat menggunakan kaedah al-Jam’u wa Taufiq. Namun
pendekatan al-Jam’u yang digunakan adalah berbeza menyebabkan istinbat hukum
yang berbeza. Jumhur menggunakan kaedah memahami maksud yang muhtamil selari
dengan maksud yang sorih manakala Hanabilah memahami keluasan waktu solat
Jumaat. Imam al-Bukhari secara jelas berdasarkan kepada Tarjamatul Bab
bersetuju dengan waktu solat Jumaat selepas zawal matahari. Walaupun kekuatan
penghujahan adalah di sisi jumhur, namun
sesuatu ijtihad tidak terbatal dengan ijtihad yang lain. Pandangan Hanabilah
tersebut digunakan di Singapura ketika berlaku Covid-19. Malah pandangan
Hanabilah tersebut digunapakai di Masjid Geneva, Switzerland apabila berlaku
perubahan musim menyebabkan waktu solat Jumaat agak lambat sehingga boleh
menggangu Umat Islam untuk masuk ke pejabat selepas rehat tengahhari. Oleh itu
solat Jumaat dikerjakan sebelum masuk waktu untuk menjaga kemaslahatan umat
Islam. Justeru, ilmu Mukhtalaf Hadith adalah penting untuk diketahui oleh Umat
Islam bagi mengelakkan salahfaham bahawa terdapat hadith yang bertentangan
antara satu sama lain di samping membantu mengistinbatkan hukum yang rajih
daripada hadith-hadith yang bertentangan tersebut.
BIBLIOGRAFI
Abdul
Majid Muhammad Ismail al-Suusuh. 1992. Manhajul Tawfiq wa Tarjih Baina
al-Mukhtalif Hadith wa Atsaruhu fi Fiqh al-Islami. Darul Nafais. Mesir.
Abu Bakr Ahmad Bin Amru Al-Bazzar. (1988). al-Bahr
al-Zakhar. Beirut: Maktabah al-Ulum wa al-Hikam Tahqiq Adil Bin Saad.
Abu Daud Sulaiman Bin al-Asyast al-Sajistani.
(2009). Sunan Abi Daud. Tahqiq Al-Arnauth. Dar Ar-Risalah Al-Alimiyyah.
Abu Hamid al-Jurjani. (1997). Al-Kamil fi
Dhuafa’ ar-Rijal. Beirut: Al-Kutub al-Ilmiyyah.
Abu Muhammad Ibn Qutaibah. (2006).Ta’wil
Mukhtali al-Hadith. Tahqiq: Abu al-Muzaffar Sa’id bin Muhammad As-Sinnari.
Kaherah: Dar al-Hadith.
Abu Hassan Ali Bin Umar ad-Daraqutni. (2004). Sunan
Daraqutni. Beirut: Muassasah ar-Risalah.
Ahmad Bin Ali Bin Musanna al-Tamimi. (2013). Musnad
Abi Ya’la al-Muusili. Kaherah: Dar al-Hadith.
Ahmad Bin Hanbal. (2001). Musnad Ahmad.
Muassasah ar-Risalah.
Amir, A., Mohd Marzuki, Z., & Alvin,
S. (2020). Berbagai
Genre Karya Mushkil Al-Hadith Dari Klasik Hingga Kontemporar (Suatu Sorotan
Perbandingan). Al-Din:
Jurnal Dakwah dan Sosial Keagamaan, 6(2).
Al-Tirmizi, Muhammad Bin Isa. (1975). Sunan al-Tirmizi. Mesir:
Matba’ah Musthafa al-Baabi al-Halabi. Cetakan 2. Tahqiq Muhammad Syakir.
Badruddin Muhammad Bin Ibrahim Ibn Jama’ah.
(t.t.). Manhal ar-Rawi fi Mukhtasar Ulum al-Hadith An-Nabawi. Dar
al-Fikr.
Bassam
Abdullah Bin Soleh al-Ghanim al-Atawi. 1428H. al-Ahadis allati a’alla
al-Imam al-Bukhari Mutunuha bil Tanaqudh. Majallah al-Hikmah Bil. 34.
Fathuddin al-Bayanuni. (2012). Musykil al-Hadith: Dirasah
Ta’siliyyah Mua’sarah. Kaherah: Dar al-Salam.
Ibn Abi Hatim. (1952). Al-Jarh wa al-Ta’dil. Beirut: Dar
al-Ihya’ at-Turath.
Ibn Hajar al-Asqalani. (1415H). Al-Isabah
fi Tamyiz As-Sahabah. Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah.
Ibn Rejab al-Hanbali. (1996). Fath al-Bari Syarh al-Bukhari.
Madinah: Maktabah Ghuraba’ al-Atsariah.
Jalaluddin al-Sayuti. (1431H). Tadrib
al-Rawi fi Syarhi Taqrib an-Nawawi. Dar
al-Tayyibah.
Kementerian Waqaf dan Hal Ehwal Islam Kuwait.
(1431H). Al-Mausua’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah. Mesir: Mutabi’ Dar
al-Sofwah.
Malik Bin Anas (1991). Muwatta’ Malik
riwayat Mus’ab az-Zuhri. Beirut: Muassasah ar-Risalah.
Md. Habibur Rahman. 2018. Combination of Contracts in
Islamic Finance Practices in the Light of Hadith on Prohibition of ‘Two
Contracts in One Contract’ (Bay’atan fi Bay’ah): A Shari’ah Investigation
Mohamad Anas Sarmini. 2020. Raf’u al-Ta’rudh baina Nusus bil Jam’I
wal Tarjih baina Ahlul Hadith wa Ahlu Ra’yi: Dirasah Ta’siliyyah wal
Naqdiyyah. Darulfunun ilahiyat 31, 1 (2020): 77–98.
Mohd Hapiz Mahaiyadin, Azri Bhari, & Mohd
Dasuqkhi Mohd Sirajuddin. (2021). Analisis Keputusan Fatwa Tempatan Sewaktu Pandemik
Covid-19 Menurut Kerangka Al-Tarakhkus Fi Al-Fatwa. Journal of Fatwa
Management and Research, 26(2).
Muhammad Abu Laits al-Khayr al-Abadi (2011). Ulum
Hadith: Asiluha wa mua’siriha. cetakan ke-7. Dar al-Syakir,
Malaysia.
Muhammad Bin Hibban. (1973). as-Tsiqat. Hyderabad: Dairatul Ma’arif
al-Utmaniyyah.
Muhammad Bin Ismail al-Bukhari. (1993). Sahih
al-Bukhari. Damsyik: Dar Ibnu Katsir. Tahqiq Mustafa Dibb Bugha.
Muhammad Bin Ishaq al-Nadim. (2009). Al-Fihrasat
fi Akhbar al-Ulama’ al-Musannifin min al-Qudama’ wa al-Muhdisin wa Asma’ ma
Sannafuhu min al-Kutub. London: Muassasah al-Furqan li al-Turath al-Islami.
Muhammad Thahir al-Jawwabi.
t.t. Juhud Muhadithin fi Naqdi Matn al-Hadith An-Nabawi. Tunisia:
Muassasat Abd al-Karim Bin Abdullah.
Muhammad Bin Mukarram Ibn Manzur. (1414H). Lisan al-Arab.
Beirut – Dar al-Sodir. Cetakan ke-3.
Muhammad al-Khadir Bin Sayyid Abdullah al-Syanqiti. (1995). Kausar
al- Ma’ani al-Darari fi Kasyf Khabaya min Sahih al-Bukhari. Beirut:
Muassasah ar-Risalah.
Muslim Bin Hajjaj an-Nisaburi. (1955). Sahih
Muslim. Kaherah: Matba’ah al-Halabi.
Mustafa as-Siba’i. As-Sunnah wa Makanatuha
fi Tasyri’ al-Islami. Al-Maktab al-Islami.
Nik Mohd Nabil Bin Ibrahim
dll. 2015. Analisis Hadith Mukhtalif: Hadith Telaga Buda’ah dan Hadith Dua
Kolah. Seminar Antarabangsa Akidah, Dakwah Dan Syariah 2015
(IRSYAD2015), Kuala Lumpur, 12-13 Oktober 2015.
Rafaat Bin Fauzi Abd Mutalib. (1431H). Tausiq
as-Sunnah fi Qarni as-Thani Asasuhu wa al-Ittijahatuhu. Mesir: Matbaah
al-Khananiji.
Rohaizan bin Baru. 2011. The Reconciliation
Approach in Resolving Contradictory Prophetic Tradition. International
Journal of Business and Social Science: Vol. 2 No. 3 [Special Issue - January
2011]
Sharaf Qudah. 2001. Ilmu Mukhtalaf Hadith:
Usuluhu wa Qawa’iduhu. Majalah Dirasat al-Jamiah al-Urduniyyah, Jilid 28,
Bilangan 2.
Sulaiman Bin Ahmad al-Tabrani. (1994). al-Mu’jam
al-Kabir. Kaherah:Maktabah Ibn Taymiyyah.
Syarif
Hatim Bin Arif al-Auni. 1441H. Manazilil Hilli Ishykal al-Ta’rudh baina
Nusus al-Syariah baina al-Jumhur wa al-Hanafiyyah. https://www.dr-alawni.com/files/books/pdf/1579982747.pdf .
Syarif Hatim al-Auni. (2021). Syarh
al-Hadith an-Nabawi. Beirut – Markaz Nama’ lil Buhuth wl Dirasat.
Syarif Hatim bin A’rif al-Auni. (1419H ). Al-U’nwan as-Sahih Lil
Kitab. Mekah: Dar Ilm al-Fawaid
Syams ad-Din az-Zahabi.
(1985). Siyar A’lam An-Nubala’. Muassasah ar-Risalah.
Tuan Mohd Sapuan Tuan Ismail dll. 2014. The
Matan and Sanad Criticisms in Evaluating the Hadith. Asian Social Science;
Vol. 10, No. 21; 2014.
Yusuf al-Qaradawi. (2000). Kaifa Nata’mul ma’a As-Sunnah An-Nabawiah. Kaherah: Dar as-Syuruq
Jabatan Mufti Negeri Perlis. 13
Februari 2023. Huraian Fiqh Sunnah: Waktu Solat Jumaat. https://muftiperlis.gov.my/index.php/artikel-ilmiah/752-huraian-fiqh-sunnah-waktu-solat-jumaat.
Majlis Ugama Islam Singapura. 2020.
Fatwa on Friday Prayers During Covid 19 (Malay). https://www.muis.gov.sg/officeofthemufti/Fatwa/Malay-Fatwa-on-Friday-Prayers-during-COVID-19.
[1] Mohd Hapiz Mahaiyadin, Azri Bhari, & Mohd Dasuqkhi Mohd
Sirajuddin. (2021). Analisis Keputusan Fatwa Tempatan Sewaktu Pandemik Covid-19
Menurut Kerangka Al-Tarakhkus Fi Al-Fatwa: An Analysis Of Local Fatwa Results
During Covid-19 Pandemic According To Al-Tarakhkus Fi Al-Fatwa Framework
. Journal of Fatwa Management and Research, 26(2),
111–130.
[2] Islamic Religious Council of Singapore. (2020). Fatwa on Friday Prayers
During Covid-19. https://www.muis.gov.sg/officeofthemufti/Fatwa/English-Fatwa-on-Friday-Prayers-during-COVID-19. Majlis Fatwa dan Penyelidikan Eropah. (1999). Hukum Solat Jumaat sebelum
Zawal dan selepas Asar. Dilayari pada 27 Disember 2023 di https://www.e-cfr.org/blog/2017/05/12/%d8%ad%d9%83%d9%85-%d8%b5%d9%84%d8%a7%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d8%ac%d9%85%d8%b9%d8%a9-%d9%82%d8%a8%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b2%d9%88%d8%a7%d9%84-%d9%88%d8%a8%d8%b9%d8%af-%d8%a7%d9%84%d8%b9%d8%b5%d8%b1-2/.
[3] Mustafa as-Siba’i. As-Sunnah wa Makanatuha fi Tasyri’ al-Islami.
Al-Maktab al-Islami. Hlm. 65.
[4] Firman Allah swt:
وَمَا يَنطِقُ عَنِ ٱلۡهَوَىٰٓ ٣ إِنۡ هُوَ إِلَّا وَحۡيٞ يُوحَىٰ ٤
Maksud: Dan tiadalah yang diucapkannya itu menurut
kemahuan hawa nafsunya. Ucapannya itu tiada lain hanyalah wahyu yang diwahyukan
- Surah An-Najm, ayat 3 – 4.
[5] Firman Allah swt:
وَمَا كَانَ لِمُؤۡمِنٖ وَلَا مُؤۡمِنَةٍ إِذَا قَضَى ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥٓ
أَمۡرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ ٱلۡخِيَرَةُ مِنۡ أَمۡرِهِمۡۗ وَمَن يَعۡصِ ٱللَّهَ
وَرَسُولَهُۥ فَقَدۡ ضَلَّ ضَلَٰلٗا مُّبِينٗا ٣٦
Maksud: Dan tidaklah patut bagi lelaki yang mukmin dan
tidak pula bagi perempuan yang mukmin, apabila Allah dan Rasul-Nya telah
menetapkan suatu ketetapan akan ada bagi mereka pilihan yang lain tentang
urusan mereka. Dan barang siapa mendurhakai Allah dan Rasul-Nya maka sungguhlah
dia telah sesat, sesat yang nyata.
- Surah al-Ahzab, ayat 36.
[6] Dr. Muhammad Thahir
al-Jawwabi. t.t. Juhud Muhadithin fi Naqdi Matn al-Hadith An-Nabawi.
Tunisia: Muassasat Abd al-Karim Bin Abdullah. Hlm. 456.
[7] Rafaat Bin Fauzi Abd Mutalib. (1431H). Tausiq as-Sunnah fi Qarni as-Thani
Asasuhu wa al-Ittijahatuhu. Mesir: Matbaah al-Khananiji. Hlm. 323.
[8] Jalaluddin al-Sayuti. Tadrib al-Rawi fi Syarhi Taqrib an-Nawawi. Maktabah
Dar at-Turath. cetakan ke-3. Hlm. 412.
[9] Badruddin Muhammad Bin Ibrahim Ibn Jama’ah. (t.t.). Manhal ar-Rawi fi
Mukhtasar Ulum al-Hadith An-Nabawi. Dar al-Fikr. Hlm.60.
[10] Dr. Muhammad Abu Laits al-Khayr al-Abadi (2011). Ulum Hadith: Asiluha
wa mua’siriha. cetakan ke-7. Dar al-Syakir, Malaysia. Hlm 305
[11] Dr. Fathuddin al-Bayanuni. (2012). Musykil al-Hadith: Dirasah Ta’siliyyah
Mua’sarah. Kaherah: Dar al-Salam. Hlm. 14.
[12] Dr.
Abdul Majid Muhammad Ismail al-Suusuh. (1992). Manhajul Tawfiq wa Tarjih
Baina al-Mukhtalif Hadith wa Atsaruhu fi Fiqh al-Islami. Darul Nafais.
Mesir. Hlm. 22 – 29.
[13] Dr. Syaraf Qudah. (2001). Ilmu Mukhtalif
al-Hadith Usuluhu wa Qawaiduhu. Majallah al-Dirasat al-Jamia’h al-Urduniyyah,
Jilid 28, Bil 2. Hlm 4.
[14] «لا
يُصَلِّيَنَّ أحَدٌ العَصْرَ إلَّا في بَنِي قُرَيْظَة» Muhammad Bin Ismail al-Bukhari. (1993) Sahih
al-Bukhari. Damsyik: Dar Ibnu Katsir. Tahqiq Mustafa Dibb Bugha, cetakan ke-5.
Hlm. 321. Hadith No.904.
[15] «أَحَبُّ الْأَعْمَالِ إِلَى
اللهِ عز وجل، الصَّلَاةُ فِي أَوَّلِ وَقْتِهَا» Sulaiman Bin Ahmad al-Tabrani. (1994). al-Mu’jam
al-Kabir. Kaherah:Maktabah Ibn Taymiyyah. Jilid 25, Hlm 82. Hadith No.: 209.
[16] Dr.
Abdul Majid Muhammad Ismail al-Suusuh. (t.t). Manhajul Tawfiq wa Tarjih
Baina al-Mukhtalif Hadith wa Atsaruhu fi Fiqh al-Islami. Hlm. 23.
[17]«فَأَشْهَدُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم:
أَنَّهُ كَانَ يُصْبِحُ جُنُبًا مِنْ جِمَاعٍ، غَيْرِ احْتِلَامٍ، ثُمَّ
يَصُومُ ذَلِكَ الْيَوْمَ» No. Hadith
780. Malik Bin Anas (1991). Muwatta’ Malik riwayat Mus’ab az-Zuhri. Beirut:
Muassasah ar-Risalah. Jilid 1, Hlm 303.
[18]« منْ
أَدْرَكَهُ الْفَجْرُ جُنُبًا فَلَا يَصُمْ». Muslim Bin Hajjaj an-Nisaburi. (1955). Kaherah:
Matba’ah al-Halabi. Jilid 2. Hlm 779. Hadith No.: 1109.
[19] Dr. Abdul Majid Muhammad Ismail al-Suusuh. (t.t). Manhajul Tawfiq wa
Tarjih Baina al-Mukhtalif Hadith wa Atsaruhu fi Fiqh al-Islami. Hlm. 25.
[20] «أَنَّهُ كَانَ يَرْفَعُ يَدَيْهِ إِذَا افْتَتَحَ
الصَّلَاةَ، وَعِنْدَ الرُّكُوعِ، وَعِنْدَ الرَّفْعِ مِنْهُ» An-Nu’man Bin Tsabit. (1431H). Musnad Abu Hanifah
Riwayat al-Haskafi. Mesir: al-Adab. No. Hadith: 18.
[21] «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم كَانَ لَا يَرْفَعُ
يَدَيْهِ إِلَّا عِنْدَ افْتِتَاحِ الصَّلَاةِ، وَلَا يَعُودُ شَيْءٌ مِنْ ذَلِكَ» ibid.
[22] Dr.
Abdul Majid Muhammad Ismail al-Suusuh. Manhajul Tawfiq wa Tarjih Baina
al-Mukhtalif Hadith wa Atsaruhu fi Fiqh al-Islami. Hlm. 26 - 27.
[23] Muhammad Bin Idris as-Syafi’ie. (1986). Ikhtilaf al-Hadith. Beirut:
Dar al-Kutub al-Ilmiyyah. Hlm. 27 – 40.
[24] Jalaluddin al-Sayuti. (1431H). Tadrib al-Rawi fi Syarhi Taqrib
an-Nawawi. Dar al-Tayyibah. Jilid 2, Hlm
652.
[25] Syams ad-Din az-Zahabi. (1985). Siyar A’lam
An-Nubala’. Muassasah ar-Risalah. Jilid 10, Hlm. 5 – 99. Abu Faraj Muhammad Bin
Ishaq al-Nadim. (2009). Al-Fihrasat fi Akhbar al-Ulama’ al-Musannifin min
al-Qudama’ wa al-Muhdisin wa Asma’ ma Sannafuhu min al-Kutub. London: Muassasah
al-Furqan li al-Turath al-Islami. Hlm 235 -237.
[26] Abu Muhammad Ibn Qutaibah. (2006).Ta’wil Mukhtali al-Hadith. Tahqiq: Abu
al-Muzaffar Sa’id bin Muhammad As-Sinnari. Kaherah: Dar al-Hadith. Hlm. 5 -66.
[27]
Syams ad-Din az-Zahabi. (1985). Siyar
A’lam An-Nubala’. Jilid 13, Hlm. 296 – 302.
[28] Syarif Hatim bin A’rif al-Auni. (1419H ).
Al-U’nwan as-Sahih Lil Kitab. Mekah: Dar Ilm al-Fawaid. Hlm. 64.
[29] Amir, A., Mohd Marzuki, Z.,
& Alvin, S. (2020). Berbagai Genre Karya Mushkil Al-Hadith Dari
Klasik Hingga Kontemporar (Suatu Sorotan Perbandingan). Al-Din: Jurnal Dakwah dan
Sosial Keagamaan, 6(2).
[30] Dr. Syarif Hatim al-Auni. Syarh al-Hadith
an-Nabawi. (2021). Beirut: Markaz Nama’ lil Buhuth wl Dirasat. Hlm. 221 –
222.
[31] Ibid.
[32] Antara yang membezakan metod Hanafi dan Jumhur adalah
Dr. Sharaf Qudah di dalam Ilmu Mukhtalif al-Hadith Usuluhu wa Qawaiduhu.
[33] Dr. Syarif Hatim al-Auni. (2021). Syarh al-Hadith an-Nabawi. Beirut
– Markaz Nama’ lil Buhuth wl Dirasat. Hlm. 221 – 286.
[34] Ibid.
[35] Ibid.
[36] Dr. Muhammad Thahir al-Jawwabi. (t.t.) Juhud
Muhadithin fi Naqdi Matn al-Hadith An-Nabawi. Tunisia: Muassasat Abd
al-Karim Bin Abdullah. Hlm. 25.
[37] Dr.
Syaraf Qudah. (2001). Ilmu Mukhtalif al-Hadith Usuluhu wa Qawaiduhu.
Hlm. 26 – 27.
[38] Dr.
Yusuf al-Qaradawi. (2000). Kaifa Nata’mul ma’a As-Sunnah An-Nabawiah. Kaherah: Dar as-Syuruq. Hlm.
117 – 119.
[39] Abu Abdullah. Muhammad Bin Ismail al-Bukhari. (1993). Dimasyq: Dar Ibn
Katsir. Sahih al-Bukhari(Jilid 1. Hlm..307.
Hadith No. 862.
[40] Al-Tirmizi, Muhammad Bin Isa. (1975). Sunan al-Tirmizi. Mesir: Matba’ah
Musthafa al-Baabi al-Halabi. Cetakan 2. Tahqiq Muhammad Syakir. Jilid 2, Hlm
377.No. Hadith 503.
[41] Abu Bakr Ahmad Bin Amru Al-Bazzar. (1988). al-Bahr al-Zakhar.
Beirut: Maktabah al-Ulum wa al-Hikam Tahqiq Adil Bin Saad. Jilid 12, Hlm 324.
No. Hadith. 6186.
[42] Al-Imam Ahmad Bin Hanbal. (2001). Musnad Ahmad. Muassasah ar-Risalah.
Jilid 19, Hlm. 310. No Hadith. 12299.
[43] Abu Daud Sulaiman Bin al-Asyast al-Sajistani. (2009). Sunan Abi Daud.
Tahqiq Al-Arnauth. Dar Ar-Risalah Al-Alimiyyah. Jilid 2, Hlm 311. No. Hadith
1084.
[44] Al-Imam Al-Hafiz Ahmad Bin Ali Bin Musanna al-Tamimi. (2013). Musnad Abi
Ya’la al-Muusili. Kaherah: Dar al-Hadith. Jilid 6, Hlm 248.
[45] Badr
ad-Din al-’Aini. (2006). Maghani al-Akhyar fi Syarhi Usami Rijal Ma’ani
al-Atsar. Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah. Jilid 1. Hlm. 370.
[46] Muhammad Bin Hibban. (1973). as-Tsiqat. Hyderabad: Dairatul Ma’arif
al-Utmaniyyah. Jilid 7, Hlm. 324.
[47] Abu Hamid al-Jurjani. (1997). Al-Kamil fi Dhuafa’ ar-Rijal. Beirut
– Al-Kutub al-Ilmiyyah. Jilid 7, Hlm 144.
[48] Muhammad
al-Khadir Bin Sayyid Abdullah al-Syanqiti. (1995). Kausar al- Ma’ani al-Darari
fi Kasyf Khabaya min Sahih al-Bukhari. Beirut: Muassasah ar-Risalah. Jilid 10.
Hlm. 76.
[49] Al-Bukhari, Muhammad Bin Ismail.
[50] Abu Hassan Ali Bin Umar ad-Daraqutni. (2004). Sunan Daraqutni.
Beirut – Muassasah ar-Risalah. Jilid 2, Hlm. 335. Hadith No. 1625.
[51] Ibn Hajar al-Asqalani. (1415H). Al-Isabah fi Tamyiz As-Sahabah.
Beirut – Dar al-Kutub al-Ilmiyyah. Jilid 3, Hlm. 167.
[52] Ibn
Abi Hatim. (1952). Al-Jarh wa al-Ta’dil. Beirut: Dar al-Ihya’ at-Turath. Jilid
5, Hlm. 382.
[53] Muhammad al-Khadir Bin Sayyid Abdullah al-Syanqiti. (1995). Kausar
al- Ma’ani al-Darari fi Kasyf Khabaya min Sahih al-Bukhari. Beirut: Muassasah
ar-Risalah. Jilid 7. Hlm. 163.
[54]
Muhammad Bin Mukarram Ibn Manzur. (1414H). Lisan al-Arab. Beirut – Dar
al-Sodir. Cetakan ke-3.. Jilid 11, Hlm. 578.
[55]
Ibid. Jilid 14, Hlm. 475.
[56] Ibn Rejab al-Hanbali. (1996). Fath al-Bari Syarh al-Bukhari. Madinah:
Maktabah Ghuraba’ al-Atsariah. Jilid 8. Hlm 169 – 180.
[57] Dua hadith sokongan Jumhur adalah seperti berikut:
عَنْ
جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ أَنَّهُ سَأَلَ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ
مَتَى كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يُصَلِّي الْجُمُعَةَ قَالَ كَانَ
يُصَلِّي ثُمَّ نَذْهَبُ إِلَى جِمَالِنَا فَنُرِيحُهَا حِينَ تَزُولُ الشَّمْسُ
Daripada Jaafar Bin Muhammad daripada
ayahnya, beliau bertanya Jabir Bin Abdillah Bilakah Rasulullah SAW bersolat
Jumaat. Jawab Jabir: Baginda bersolat Jumaat kemudian kami pergi kepada
unta-unta kami dan kami merehatkannya ketika tergelincir matahari.
عَنْ عَمْرِو بْنِ دِينَارٍ عَنْ يُوسُفَ
بْنِ مَاهِكٍ قَالَ قَدِمَ مُعَاذُ بْنُ جَبَلٍ عَلَى أَهْلِ مَكَّةَ وَهُمْ
يُصَلُّونَ الْجُمُعَةَ وَالْفَيْءُ فِي الْحَجَرِ فَقَالَ لَا تصلوا حَتَّى يفِيء
الْكَعْبَةُ مِنْ وَجْهِهَا
Daripada Amru Bin Dinar daripada Yusuf Bin Mahikin katanya Muaz Bin Jabal
datang kepada penduduk Mekah ketika mereka sedang bersolat Jumaat dan
bayang-bayang masih dalam batu (tidak kelihatan). Maka beliau berkata:
Janganlah kamu bersolat sehingga bayang telah menutupi sebahagian muka kaabah.
Hadith sokongan bagi Hanabilah adalah seperti
berikut:
عَنْ سلمةَ بْنِ الْأَكْوَعِ قَالَ كُنَّا
نُصَلِّي مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم الْجُمُعَةَ ثُمَّ نَرْجِعُ
فَلَا نَجِدُ لِلْحِيطَانِ فَيْئًا نَسْتَظِلُّ بِهِ
Daripada Salamah Bin al-Akwa’ katanya:
Kami bersolat Jumaat bersama-sama Rasulullah SAW kemudian kami pulang dan kami
tidak dapati pada dinding-dinding bayang yang dapat kami berteduh dengannya.
عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ كُنَّا
نُصَلِّي مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم الْجُمُعَةَ ثُمَّ نَرْجِعُ
إِلَى الْقَائِلَةِ فَنَقِيلُ
Daripada Anas Bin Malik katanya: Kami bersolat Jumaat bersama Rasulullah
SAW, kemudian kami pulang ke tempat istirehat maka kami beristirehat pada waktu
pertengahan hari.
[58] Kementerian Waqaf dan Hal Ehwal Islam Kuwait. (1431H). Al-Mausua’ah
al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah. Mesir- Mutabi’ Dar al-Sofwah. Jilid 27, Hlm
197. Ibn Battal Abu al-Hassan Ali Bin Al-Khallaf. (2003). Riyadh: Maktabah Ar-Rusyd.
Jilid 2. Hlm. 497.





Ulasan